رجیسترها انواعی دارند که در همه انسانها ثابت است
و تغییرات در شکلِ اجزاِ حنجره و تارهای صوتی باعث تغییر این رجیسترها میشود.
رجیسترها یا وسعت های صوتی در شیوهای جدید آوا سازی بسیار متفاوت و متعدد شده اند ولی ما در این نوشتار به وسعت های قابل استفاده اشاره میکنیم .
باید توجه داشت رجیسترها در استایل ها و انواعِ موسیقی متفاوت بوده و هر آوازی دارای رجیسترهایِ استایلی از نوع خود است ولی گاهی این رجیسترها میتوانند دارای تداخل با دیگر انواع آوازها باشند .
1 چِست chast
چست یا صدای سینه و حالت قفسه سینه ای حالتیست مانند صحبت کردن عادی که در آن تارهای صوتی در بیشترین طول خود ارتعاش میکنند چون حالت تشدید در محدوده قفسه سینه و بالاترین رزونانس را ایجاد میکند.
۲.هد head
هد یا حالت دهانه ای یا اوج .این حالت بالاترین قسمت محدوده طبیعی صداست که در آن دو سوم طول تارهای صوتی بسته و یک سوم پایینی باز و مرتعش میشود و به دلیل تشدید صدا در کاسه سر به این رجیستر هد یا هد ویس میگویند.
۳.ویستل whistle
در صدای ویستل یا صوت صدایی جیغ گونه را میشنویم که تقریبا کمترین ارتعاش و حدود یک پنجم تارهای صوتی مرتعش میشود ، لذا حالتی از صدای صوت و یا جیغ گونهِ هنجار را میشنویم .
۴.فالستو fallseto
حالت تیزی این صدا ،سبکترین حالت هماهنگی تارهای صوتی است .
تارها در امتداد طولشان مرتعش میشن اما کمی بازتر از حالت چست هستش.
این رجیستر کاربردهای فراوانی در استیایل های مختلف آوازی ،( غیر از موسیقی) دارد.